اصول بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است. زمانی از بازاریابی محتوا استفاده می‌شود که تصمیم بر فروش محصول یا جذب مخاطب از طریق محتوا دارید.

بازاریابی محتوا به معنای جذب مخاطب هدف، ایجاد ارتباط بلند مدت و در نهایت، تبدیل مخاطب به مشتری وفادار است.

هدف بازاریابی محتوا تولید و انتشار محتوای مرتبط و ارزشمند است. محتوا است که باعث می‌شود دیگران به وجود شما پی ببرند، حتی محتوا است که باعث می‌شود دیگران به شما علاقمند شوند، اما به شرطی که مرتبط و مفید باشد.

تنها تولید محتوا بدون درک نیازها و خواست مخاطبان کمکی به رشد کسب و کار نمی‌کند. هدف شما در بازاریابی محتوا باید ایجاد رابطه باشد نه فروش محصول.

هنوز هم بحث‌های زیادی بر سر عبارت “محتوا پادشاه است” وجود دارد.
آیا محتوا پادشاه است؟ بهترین جواب برای این سوال می‌تواند این عبارت باشد:

محتوای خوب نه تنها پادشاه است بلکه همراه با بازاریابی می‌تواند برای شما یک امپراطوری ایجاد کند.

اگر محتوایی وجود نداشته باشد، چیزی برای بهینه سازی موتورهای جستجو وجود ندارد، حتی شبکه‌های اجتماعی هم وجود نخواهند داشت. چیزی در اینترنت وجود ندارد که برای آن جستجو کنید.

هر جستجویی در گوگل برای پیدا کردن محتوای مناسب است. هر ایمیل، هر توئیت، هر صفحه فرود و هر صفحه محصول، همه از انواع محتوا هستند. یکی از بهترین تعاریف محتوا از یان لوری مدیرعامل وب سایت portion است:

محتوا، نوشتن یک مقاله طولانی، فیلم یا اینفوگرافی برای به دست آوردن رتبه‌های بالاتر نیست. محتوا هر چیزی است که پیام شما را به خوبی به مخاطب انتقال دهد.

به عبارت دیگر محتوا، هسته همه فعالیت‌های یک بازاریاب است؛ شما با مشتریان و مخاطبان صحبت می‌کنید و آنچه به آنها می‌گویید – صرف نظر از اینکه در چه قالبی است – یک محتوا است.

در یک تعریف ساده، بازاریابی محتوا استفاده از محتوا در هر قالبی، برای رسیدن به اهداف کسب و کار است. این هدف می‌تواند جذب مشتریان بیشتر، حفظ مشتریان فعلی، آگاهی از برند یا محصولات و هر چیز دیگری باشد.

بازاریابی محتوا چه مزایایی برای کسب و کار من دارد؟

یکی از دلایلی که برخی از شرکت‌ها در تخصیص منابع به بازاریابی محتوا تردید دارند این است که درک مزایای بازاریابی محتوا برای آنها مشکل است. بهتر است کمی درباره مزایای بازاریابی محتوا صحبت کنیم.

آگاهی از برند

محتوا چیزی به مخاطبان شما می‌دهد که بتوانند درباره آن صحبت کنند و بیشتر یاد بگیرند. کسب و کار شما را به یکدیگر توصیه کنند و جامعه‌ای در اطراف شما شکل دهند.

جلب احترام و تحسین

جلب اعتماد و تحسین مخاطبین تنها در طول زمان شکل می‌گیرد. سایت‌هایی که اهمیت زیادی به کیفیت نمی‌دهند و باعث دفع مخاطبان می‌شوند، باید علت را در محتوای خود جستجو کنند.

با بازاریابی محتوا قدرتی به دست می‌آورید که به محصولات و خدمات شما منتقل می‌شود و مشتریانی ایجاد می‌کنید که در این بازار رقابتی، شما را انتخاب اول خود می‌دانند.

افزایش نرخ تبدیل

اگر محتوایی تولید می‌کنید که مشتریان بالقوه را هدف قرار دهد، فاصله بین آنها و فروش محصولات‌تان را کوتاه می‌کنید. محتوای هدفمند در قیف فروش آنها را از مخاطب به علاقمند و در نهایت مشتری تبدیل می‌کند.

هماهنگی تیم

بازاریابی محتوا اساس کلیه کمپین‌های بازاریابی را فراهم می‌کند. تولید و بازاریابی محتوا علاوه بر اینکه به شما مخاطبانی علاقمند می‌دهد، فرصتی فوق العاده برای همکاری نزدیک‌تر با اعضاء تیم است.

می‌توانید با طراح رابط کاربری، برای ایجاد تجربه لذت‌بخش کار کنید. با سئو کار برای اطمینان از بهترین نتیجه در نتایج جستجو همکاری کنید. می‌توانید با تیم شبکه‌های اجتماعی برای اطمینان از تولید و نشر محتوای جذاب به نتایج خوبی برسید. تمام این مراحل بدون همکاری تیمی و آگاهی دقیق از اهداف مجموعه امکان پذیر نیست.

افزایش ترافیک سایت

محتوا دیگران را به سمت سایت جذب می‌کند. آنها امیدوارند آنچه را که به دنبالش هستند در سایت شما به دست آورند. پس آنچه را که می‌خواهند تقدیمشان کنید و اعتمادشان را جلب کنید، راه دیگری نیست.

بهبود سئو

مزایایی محتوا برای بهبود سئو، قابل شمارش نیست. محتوای عالی باعث جذب بک لینک به مقالات می‌شود. بک لینک به گوگل نشان می‌دهد شما وب سایتی مهم و معتبر هستید و دیگران به همین دلیل به شما لینک می‌دهند. بدون محتوا چه چیزی می‌تواند برای موتورهای جستجو بهینه شود؟

تبدیل مستقیم مشتری

تنها توضیحات محصول است که مردم را متقاعد می‌کند که ارزش منحصر به فردی برای ارائه به آنها دارید. تنها با تبلیغ نویسی جذاب می‌توانید نشان دهید که محصولاتی ارزشمند دارید و با خرید آن منافع زیادی خواهند برد.

برای موفقیت در بازاریابی محتوا چه باید کرد؟

اگر می‌خواهید از بازاریابی محتوا بیشترین نتیجه را بگیرید، اهداف بازاریابی محتوا را با اهداف اصلی کسب و کارتان هماهنگ کنید. به طور مثال اگر به دنبال فروش بیشتر هستید استراتژی بازاریابی محتوا را نیز همین اساس بچینید.

یکی از بزرگترین مزیت‌های بازاریابی محتوا نسبت به تبلیغات سنتی این است که قابل تحلیل است. ابزارهایی مانند گوگل وبمستر و گوگل آنالتیک به رایگان اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما قرار می‌دهند.

به کمک این اطلاعات می‌توانید ببینید کدام محتوا و در کجا بیشترین بازخورد را داشته است و استراتژی خود را متناسب با آن بازبینی کنید.

در حالت کلی معیارهای زیر می‌توانید برای سنجش بازدهی مدنظر قرار بگیرد:

  • میزان ترافیک سایت (آیا بازاریابی محتوا باعث افزایش ترافیک هدفمند شده است؟)
  • نرخ تبدیل (آیا میزان بیشتری از بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل شده‌اند؟)
  • آیا افراد بیشتری با برند شما آشنا شده‌اند؟ (آگاهی از برند)
  • آیا افراد بیشتری با محصولات شما آشنا شده‌اند؟ (آگاهی از محصول)
  • آیا افراد بیشتری به عضویت سایت یا ایمیل درآمده‌اند؟

اگر در بازاریابی محتوا به نتیجه مورد نظرتان رسیده‌اید پس استراتژی درستی در پیش گرفته‌اید.
اگر به نتیجه مطلوبی نرسیده‌اید نوبت به بازبینی مراحل کار می‌رسد:

  • آیا محتوای تولید شده واقعا مناسب مخاطب شما بوده است؟
  • آیا در رسانه‌های مناسب که مخاطبان در آن حضور دارند فعال بوده‌اید؟
  • آیا بر روی موضوعات مشخصی کار کرده‌اید یا با سخن گرفتن از هر دری باعث سردرگمی مخاطب شده‌اید؟
  • آیا به طور مستمر تولید محتوا کرده‌اید یا پراکنده‌کاری کرده‌اید؟

اگر سرمایه زیاد یا تیمی ندارم آیا می‌توانم در بازاریابی محتوا موفقیت شوم‌؟

بله می‌توانید. اگر منابع لازم برای تولید سریع مطالب عالی ندارید، سعی کنید با تمرکز بر محتوای همیشه سبز به یک مرجع بزرگ در کسب و کار خود تبدیل شوید. با تولید چند مطلب دلسرد نشوید و حداقل چند ماه به کارتان ادامه دهید.

اگر وقت و پول کافی ندارید، باید به ارزیابی هدف و تعیین بازار کوچک‌تری بپردازید. به این شکل در مدتی کوتاه در حوزه‌ای کوچکتر به برند تبدیل می‌شوید. مسلما تامین نیازهای بخش بزرگی از بازار سرمایه و انرژی بسیار بیشتری می‌طلبد.

نکته مهمی که اغلب به آن توجهی نمی‌شود این است که اگر تولید محتوا به طور مستمر انجام شود، می‌تواند به یک دارایی ارزشمند تبدیل شود.

اما برای داشتن محتوای موفق، نیاز به گسترش فکر دارید. یعنی چشم اندازی برای سال آینده داشته باشید، نه هفته آینده.
این نگرشی است که باید در تولید محتوا ایجاد کنید تا باعث افزودن ارزش به کسب و کار شما در طول زمان شود.

اهمیت بازاریابی محتوا

یکی از دلایل اصلی که چرا بازاریابی محتوا جواب می دهد این است:

زیرا بر روی محتوا و داستان‌گویی متمرکز است، نه بمباران چشم با انواع پیام‌های تبلیغاتی.

افراد با برندی که محتوای باکیفیت و آموزشی ارائه می‌دهد بیشتر درگیر می‌شوند تا برندی که بر تبلیغات و فروش محصولات تمرکز دارد.

برخلاف تصور، اغلب تصمیم‌گیری‌ها از جمله تصمیم‌گیری‌ در هنگام خرید بیشتر احساسی هستند تا عقلانی. پس با محتوای خوب احساسات مخاطب را درگیر کنید.

با توجه به تحقیقات ‌DemandMetric، هزینه بازاریابی محتوا ۶۲٪ کمتر از تبلیغات سنتی است اما بازدهی‌ بیشتر از سه برابر دارد.

به گفته Aberdeen، شرکت‌هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، شش برابر نرخ تبدیل بالاتری دارند.

Custom Content Council study نشان داد که ۷۲ درصد از مدیران کسب و کار فکر می‌کنند بازاریابی محتوا موثرتر از تبلیغ در نشریات است.

بیایید باز هم به مزایای دیگر بازاریابی محتوا نگاهی کنیم.

محتوا همانند یک مرکز سرمایه گذاری است که باعث معرفی کسب و کار و فروش بیشتر می‌شود.

اگر محتوای شما به سوالات مشتری پاسخ می‌دهد باعث ایجاد اعتماد در آنها می‌شوید. تبلیغات به تنهایی هیچگاه این کار را انجام نمی‌دهد.

محتوای با کیفیت می‌تواند شما را به یک برند برجسته در حوزه کاری‌تان تبدیل کند.

محتوای با کیفیت باعث ایجاد وفاداری می شود.

فروش یک دعوت به اقدام فوری است و باید با یک تصمیم مشخص به پایان برسد. مشتری محصول یا خدمات را خریداری می‌کند یا نمی‌کند. اما اگر محتوای خوبی را از قبل مقابل او گذاشته باشید با رضایت بیشتری از شما خرید خواهد کرد.

نتایج تبلیغات زمانی که آن را متوقف کنید به پایان می‌رسد. همیشه مجبورید هزینه‌های زیادی برای تبلیغات بپردازید. از سوی دیگر، بازاریابی محتوا هدیه‌ای است که به خود می دهید. یک مقاله باکیفیت می‌تواند یک هفته، یک ماه یا حتی یک سال‌ها پس از آنکه شما آن را تولید کردید، بازدهی داشته باشد.

با استفاده از بازاریابی محتوا تنها خریداران مطمئن را به سوی خود جلب نمی‌کنید بلکه دسته بزرگ‌تری از خریداران مردد را جذب می‌کنید. با محتوا به آنها این اطمینان را می‌دهید که با خرید، آن چیزی را که می‌خواهند به دست می‌آورند.

استراتژی بازاریابی محتوا

یک اشتباه رایج در هنگام بازاریابی محتوا این است که بدون هدف شروع به کار کنید. برای بازاریابی محتوا مانند هر کاری دیگری نیاز به برنامه ریزی و استراتژی دارید.

برای تولید محتوای منسجم و هدفمند استفاده از تقویم محتوا که براساس استراتژی تنظیم شده است می‌تواند بهترین راهکار باشد. به این شکل به راحتی می‌دانید:

  • چه محتوایی را در چه زمانی باید تولید کنید.
  • هر محتوا چه ارتباطی با محتواهای دیگر دارد.
  • برای شبکه‌های اجتماعی چه برنامه‌ای خواهید داشت.
  • محتوا برای چه کسانی تولید می‌شود؟
  • محتوا برای دیده شدن است، آن را در چه رسانه‌ای می‌خواهید منتشر کنید که بیشترین بازدهی را داشته باشد؟
  • محتوای شما چگونه از رقبا متمایز شده است؟
  • چه تصویری می‌خواهید از خود نشان دهید تا شما را بهتر بشناسند؟

نکته: یک تصویر مشخص از برند را در تمام کانال‌های ارتباطی حفظ کنید. دستورالعمل‌هایی برای خودتان و اگر تیمی دارید ایجاد کنید، که چه باید و نبایدهایی وجود دارد.

نتیجه گیری

بازاریابی محتوا یکی از ملزومات توسعه کسب و کار است. بدون بازاریابی محتوا مهم‌ترین و ارزان‌ترین ابزار بازاریابی را از دست می‌دهید. برخی افراد به دلیل اینکه، همانند تبلیغات از بازاریابی محتوا به سرعت جواب نمی‌گیرند به دنبال آن نمی‌روند. اما به یاد داشته باشید:

بازاریابی محتوا ارتباط ایجاد می‌کند
ارتباط باعث اعتماد می‌شود
و اعتماد منتهی به فروش می‌شود.

منبع : modirafarin.com

preloader